Miksi suurin osa dieeteistä epäonnistuu ja miten estää se

On tieteellisesti tutkittu fakta, että suurin osa dieeteistä epäonnistuu melko nopeastikin. Vain noin 5 % laihduttajista on kevyempiä parin vuoden kuluttua dieetin aloituksesta. Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan 40 % dieeteistä päättyy ensimmäisen viikon aikana, 80 % kuukauden sisällä ja 90 % kolmen kuukauden sisällä.

Yleinen ongelma näissä elämänmuutoksissa on niiden rajuus. Ihmisillä on vaikea pysyä uudella ruokavaliollaan, ja moni voi ajatellakkin laihdutuksen olevan vain lyhytaikainen muutos, johon ei tarvitse keskittyä niin kovasti.

laihduttamisongelma

Tässä artikkelissa on listattuna joitakin yleisiä haasteita, jotka saavat ihmiset lopettamaan hyvät uudet tapansa, ja palaamaan vanhoihin. Lisäksi olemme yrittäneet laittaa joitakin vinkkejä, joilla voi taistella näitä vastaan. Jos osaat varautua näihin haasteisiin, pystyt paljon todennäköisemmin myöskin taistelemaan niitä vastaan, kun ne ilmaantuvat.

Kehon vastarinta

Suuret ruokavalion muutokset voivat aluksi johtaa usein rajuihinkin fysiologisiin oireisiin, kuten päänsärkyihin, väsyneisyyteen, ärtyneisyyteen tai erilaisiin ruoansulatusongelmiin.

Kuinka suojautua näiltä oireilta?

Mieti aikaisempia ruokailutottumuksiasi, ja erityisesti yritä pohtia mitkä ruoat ovat aikaisemmin toimineet sinulla hyvin, ja mitkä eivät. Monesti ihmiset pystyvät päättelemään, mikä muutos nämä ongelmat saattaisi aiheuttaa.

Ole erityisen tarkkana suurten muutosten kanssa, kuten hiilihydraattien määrän rajussa vähentämisessä, tai kuidun paljon suuremmassa saannissa. Toisaalta ongelma voi olla myöskin liian vähäinen syöminen, jolloin olisi hyvä totutella pikkuhiljaa pienempiin annoksiin tai harvempaan ruokailutahtiin.

Näläntunne

Todennäköisesti tunnet nälkää ainakin jossain välissä laihdutuksen yhteydessä, mutta jatkuva näläntunne kertoo ruokavaliossasi olevan parantamisen varaa.

Kuinka ehkäistä näläntunnetta?

Laihduttamisen aikana olisi hyvä yrittää syödä mahdollisimman paljon täyttäviä ja ravitsevia tuotteita. Vaikka laihduttaminen on mahdollista vaikka pizzaa syöden, vaivaa tällöin kuitenkin usein nälkä, joka tekee siitä todella haastavaa.

Hyviä valintoja ruokien suhteen ovat ainakin seuraavat:

  1. Vähärasvaiset lihat => Proteiini on täyttävää pitkään
  2. Kuituisat kasvikset => Pitävät vatsan täynnä pitkään
  3. Hyvät rasvat => Välttämättömiä terveen hormoonitoiminnan ylläpitämiseksi

liharuokaVoitkin hyvin muodostaa terveellisen ja täyttävän aterian yhdistelemällä näitä kolmea ryhmää. Otat jonkin verran proteiinia sisältävää kevyttä ja vähärasvaista lihaa, jonka lisukkeena otat kuituja sisältäviä kasviksia, kuten parsakaalia tai muita salaatin aineksia. Salaatin päälle voit laittaa hieman oliiviöljyä, tai lisätä sen sekaan vaikka avokaadon.

Huolehtimalla järkevistä ruoka-aineksista, saat helpommin pidettyä nälän loitolla, joka tekee laihduttamisesta henkisesti paljon helpompaa.

Himot

Moni dieetti on päättynyt johonkin ruokahimoon, jonka jälkeen kaikki on mennyt pipariksi. Voit tietenkin yrittää lopettaa jonkun herkun syömisen lopullisesti, mutta todennäköisesti sen toteuttaminen on liian vaikeaa lähes kaikille.

Kuinka estää himot?

Sen sijaan että lopettaisit kokonaan herkkujen syönnin, syö niitä mielummin hillitysti ja harkiten. Tällöin vältät sen kaikkein vakavimman ongelman, joka syntyy usein mässäilyn jälkeen, jolloin ajatellaan sen olevan sitten ihan sama, mitä jatkossa syö.

Syö vaikka himoitsemaasi ruokaa kerran viikossa, tai jos pystyt syömään sitä vain pienen annoksen, vaikka kerran päivässä. Esimerkiksi pieni pala suklaata on ihan terveellistä syödä päivässä, kunhan sen määrän saa pidettyä kurissa. Mikäli tälläinen hillintä ei onnistu, kannattaa varata aika kerran viikossa, jolloin sitä voi syödä ilman omantunnon tuskia.

Tunnesyöminen

Ruokiin sisältyy paljon tunteita, ja moni on oppinut käyttämään hyvää ruokaa eräänlaisena lohdukkeena. Kun elämässä tulee vastoinkäymisiä, voi monella olla lähes automaattinen reaktio parantaa oloaan syömällä herkkuja.

Kuinka suojautua tunnessyömiseltä?

Tunnekuohun vallassa on todella helppo tehdä epärationaalisia päätöksiä, kun nykyinen olotila tuntuu tärkeämmältä kuin pitkän tähtäimen tavoitteet. Tämän hallinta ei tule hetkessä, vaan todennäköisesti huomaat itsesi vaeltavan jääkaapille tunteiden iskiessä.

Tärkeintä on kuitenkin se, ettet anna näiden vastoinkäymisten keskeyttää laihdutusyritystä kokonaan. Huonosti mennyt päivä tai vaikka viikkokin ei tarkoita, että kaikki vaivannäkö olisi mennyt hukkaan. Tärkeää olisikin, tunteiden helpottaessa, pystyä palaamaan taas vanhalle radallee, ja aloittaa terveellisesti syöminen uudestaan.

Lisäksi kun harjoittelet tätä, huomaat myöskin pikkuhiljaa pystyväsi paremmin hallitsemaan tunteitesi vaikutusta. Kukaan ei pysty olemaan täysin sataprosenttisesti niiden ulottumattomissa, mutta ainakin ajoittain alat huomata, ettet herkuttelu hallitsemattomasti surullisena tai ahdistuneena. Tämä on alku, josta kannattaa iloita, sillä se on merkki kasvamisesta ihmisenä.

Yhteenveto ja ohjeet

kasviksiaSen sijaan, että ajattelisit laihdutuksen sujuvan mukavasti ja ongelmitta, on parempi varautua etukäteen mahdollisiin eteentuleviin ongelmiin. Kun tiedät mitä varoa, saatat tilanteen iskiessä älytä mitä on tapahtumassa. Tämä havainto on suuri edistysaskel, sillä se tekee mahdolliseksi oman reaktion hallinnan.

Käy siis tämä lista huolella läpi, ja pohdi erilaisia keinoja, joiden avulla voit suojautua mikäli nämä ongelmat syntyvät. Jokaisella on se oma konsti, joka toimii paremmin juuri itsellä. Vain sinä voit tietää mikä voisi sinulla toimia. Ja jos et vielä ole varma, tee muutama idea, joita voit kokeilla tilanteen vaatiessa.

Muista myös että tärkeintä on palata ruokavalioon virheiden sattuessa. Kunhan jaksat palata siihen uudelleen ja uudelleen, alkaa se tuntua aina normaalimmalta ja normaalimmalta. Pidemmällä aikavälillä tämä on se tekijä, joka erottaa onnistujat ja epäonnistujat. Kyky olla lopettamatta kesken, ennen kuin tavoite on saavutettu.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *