Pidä huolta painostasi näin syksyllä ja talvellakin

Seuraavan kirjoituksen tarjoaa Dieetit.com, sivusto jonka tarkoituksena on jakaa tietoa erilaisista dieeteistä ja yleisesti painonhallinnasta.

Käsite ”kesäkunto” on monille suomalaisille hyvinkin tuttu. Keväällä kaikki alkavat aina puhua kuinka heidän pitäisi päästä kesäkuntoon, jotta näyttäisi mahdollisimman hyvältä kesällä, aikana jolloin vaatteiden määrä kehoa peittämässä on keskimäärin kaikkein pienin.

Usein myöskin kuntosaleilla alkaa buumi huhti – toukokuussa, jolloin ihmiset yrittävät epätoivoisesti päästä viimehetken kuntoon kesää varten.

liikunta
Onko tapanasi yrittää korjata vuoden virheitä kuukauden kahden aikana?

Olen jo pitkään ihmetellyt tätä tapaa, jolla ihmiset yrittävät korjata vuoden aikana tehtyjä huonohkoja päätöksiä muutaman kuukauden tehokuurilla. Yleensä (lähes aina) tämä hetkellinen rehkiminen on melkein yhtä tyhjän kanssa, joskin tietenkin parempaa kuin olla tekemättä mitään.

Haluaisin kuitenkin saada ihmiset ajattelemaan itsestään ja kehostaan huolehtimista enemmän elämäntapana, eikä minään pikakuurina joka tehdään viime tingassa kun on pakko. Tiedän, että on paljon helpompaa huolehtia stressittä kehostaan vuoden ympäri, kuin stressata sen eteen muutama kuukausi kovaa.

Mitä jos siis alkaisit huolehtimaan kunnostasi jo näin syksyllä, ei uutena vuotena tai sitten ennen seuraavaa kesää?

Etuina olisivat mm. seuraavat seikat:

  1. Vähemmän stressiä
  2. Parempi onnistumisen todennäköisyys
  3. Parempi mieli
  4. Enemmän energiaa
  5. Parempi ulkomuoto ympäri vuoden
  6. Onnistumisen tunteita ja ilon hetkiä

Sanoisin, että tuo on aika hyvä diili ihan näin järjellä ajateltuna!

Dieettailu ja Laihdutus

Ylipaino on selvästi suurin syy, miksi ihmiset muuttavan ruokailutottumuksiaan. Harva rupeaa muuten vaan yhtäkkiä syömään eri tavalla kuin on ennen, ilman jotain hyvää syytä.

Ihmiset voidaan periaatteessa jakaa kahteen luokkaan, sen mukaan kuinka he lähestyvät laihduttamista.

Ryhmä A haluaa pudottaa painoansa mahdollisimman nopeasti, ja katsoo tätä prosessia vain pikaisena välivaiheena, jonka jälkeen palataan taas syömään ”normaalisti”. Heille tärkeintä on saada tuloksia nopeasti, jotta päästäisiin taas syömään herkkuja nopeammin.

Ryhmä B taas lähestyy asiaa rauhallisemmin, ja heidän tavoitteenaan on tehdä painonpudotuksesta luontaista ja osa heidän elämäänsä. Sen sijaan että he yrittäisivät heti lopettaa kaikkien herkkujen syömisen ja parantaa elintapojansa kerralla, tekevät he pieniä muutoksia hiljalleen, muutoksia joissa he voivat pysyä vuosien ajan.

He eivät stressaa viikon aikana tapahtuvista muutoksista, vaan heidän tähtäimenään on hoitaa kehoaan kuukausien ja vuosien aikana.

Siinä missä ryhmä A aloittaa usein rajuja pikadieettejä, yrittää ryhmä B tehdä rauhallisia muutoksia ja pudottaa painoaan hiljalleen mutta varmasti.

hyvä ruokavalio
Aamupalaleivän korvaaminen munilla on hyvä alku painonpudotukselle

En halua sanoa, etteikö ryhmä A voisi onnistua, mutta se on selvästi harvinaisempaa kuin ryhmällä B. Radikaalit pikamuutokset onnistuvat pysyvästi vain hyvin harvoin, joskin se on joillakin mahdollista jos motivaatio on tarpeeksi suuri ja vahva.

Näkisin mielummin ihmisten kuitenkin yrittävän hitaampia muutoksia, jotka voisivat tuoda tuloksia vuoden – useamman ajanjaksolla. On parempi tulla hitaasti kokoajan paremmaksi, kuin palaa loppuun nopeasti alun nopeassa tahdissa. Näin voidaan estää myös kuuluisa yo-yo dieetti-ilmiö, jossa paino laskee ja nousee yhä uudestaan ja uudestaan.

Sen sijaan siis, että alkaisit stressata kunnostasi ja painosti sitten loppukeväästä kun kesä lähestyy, mitä jos aloittaisit jo nytten ja varaisit tarpeeksi aikaa muutosten tekemiseen?

Hyvin esimerkin voit ottaa vaikka tästä fitness ruokavaliosta, joka antaa hyvän perustan kestävään ja säilyvään painonhallintaan ja terveellisiin ruokailutottumuksiin.

Älä hätäile, vaan tee muutoksia joiden kanssa pystyt elämään ilman tuskaa ja kärsimystä. Tämä on se tie, joka useimmille johtaa onnistumisiin ja tuloksiin pitkällä aikavälillä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *